#TRI-X14 KØBENHAVNSK TRIATLONKLUB ANNO 2014 GENTOFTE

CYKLING

Vi er alle interesserede i, at turene bliver afvikles så sikkert som muligt – og med så lidt gene som muligt for den øvrige trafik. Du bedes derfor gennemlæse nedenstående retningslinjer, og spørg cykeltræneren eller en af de erfarne medlemmer , hvis der er noget, du er i tvivl om.

  • De gældende regler for færdsel i trafikken skal overholdes.

  • Turen køres på eget ansvar og risiko.

  • Der køres i grupper med 10-15 cyklister. Hvis gruppen bliver større skal I sørge for at dele op i to grupper, der kører med 50-100 m afstand, så biler kan komme forbi og så risiko for styrt bliver mindsket (se iøvrigt info om formationskørsel).

  • Cykeltræneren eller en af de erfarne cykel medlemmer sørger for at gruppen holder en jævn fart (og nogenlunde holder det aftalte tempo – kan svinge efter vind, vejr og vej).

  • Færdselsregler respekteres altid

    • Der køres ALDRIG over for rødt

    • Der køres max to-og-to – ved biler bagfra kører en-og-en

    • Henstillinger fra cykeltræner respekteres altid

    • Ved træning tidlig forår og sen efterår skal lygter medbringes.

    • Din cykel skal have påmonteret ringeklokke.

  • Husk at give tegn videre ned gennem gruppen

  • Der køres altid med hjelm, dine bremser skal være i orden og du skal selv have ekstra slanger, pumpe, drikkelse mv. med.

  • Du må ALDRIG bruge tri-bøjlen – kun når du på lige stræk ligger forrest i feltet. Hvis du vil træne i tribøjlen, så læg dig 15 meter efter gruppen eller venter til at cykel træneren giver lov.

  • Hvis du ikke kan følge med (eller hvis du punkterer) så venter gruppen IKKE på dig – med mindre andet er aftalt inden afgang.

... og lad nu være med at provokere bilister unødigt (også selvom de nogle gange kører uforsvarligt !!!)– jo bedre forhold vi får opbygget til bilisterne, jo mere sikkert bliver det på vores daglige træningsture.

 

Information om holdkørsel

For at deltage i TRI-X14-cykeltræning er der visse forpligtelser og krav, som du skal følge af hensyn til din egen og alle andres sikkerhed:

 

• Din træner giver instrukser i hvorhen og hvordan der køres – lyt efter!

• Du har godkendt cykelhjelm på

• Færdselsreglerne overholdes fx: lyssignaler = der køres maks. 2 & 2. Ved fuldt optrukne linjer = der køres KUN 1 & 1

• Du har før træning kontrolleret, at din cykel fungerer forsvarligt (dvs. bremser osv.)

• Du medbringer drikkevarer, ekstra slanger, pumpe og gerne mobil og sygesikringsbevis

• Vi ser desuden meget gerne at du har klubtøj på, så vi kan se, hvem der hører til gruppen

 

Under kørslen:

 

1. Du skal give tegn, hvis der er fare på færde, fx: huller i asfalten, løse hunde, modkørende/gående, afspærringer/chikaner, sten, grus mm. Du råber fx ”hul” og peger gerne på problemet. Husk, at den bagved dig har meget kort tid til at reagere, hvis du ikke giver besked. Styrter først en, er der sandsynligvis mange andre, der også styrter. Du kan også råbe ”se op”, hvis der længere fremme er noget, som man skal tage højde for.

2. Du skal råbe ”stopper”, når der bremses, da vi ikke har bremselys ligesom biler.

3. Du skal holde kort afstand til den foran og lægge dig lige bagved personen (ikke til højre eller til venstre for personen)

4. Du skal forsøge at undgå, at der kommer ”huller” i feltet. Det bliver hårdere at kæmpe sig tilbage, da du selv skal tage vinden.

5. Du skal beherske din cykel for at køre sikkert i et felt. Det betyder, at du skal køre retningsstabilt og ikke svinge/slingre.

6. Du skal holde øje med hvad der sker foran i feltet. Kig ikke kun på den forankørende rytters baghjul, men hold generelt øje med alt, hvad der sker foran dig - og husk at give beskeder videre til de klubkammerater, der kører bagved dig!

7. Du skal give beskeder videre ned gennem feltet, også selvom du tænker det let kan høres.

8. Du skal forsøge at holde farten jævn hele tiden – undgå fx at drikke på steder, hvor du er presset. Dette er for at undgå elastik-kørsel.

9. Du skal give besked til en i feltet, hvis du ikke kan følge med og før du lader dig falde tilbage – træneren bestemmer, hvad der i så fald gøres.

10. Du skal køre med et jævnt tråd til og fra interval området. Undgå at lave pludselige bevægelser eller sving. Undgå så vidt muligt at bruge bremserne.

11. Du skal lægge dig mindst 10 meter bag feltet, hvis du ønsker at ligge i bøjlerne til og fra det område, hvor der skal køres intervaller.

12. Du skal have begge hænder på styret, når du kører i gruppe (ingen tøjskift og lignende).

13. Du skal tage føringer, når du kører i en homogen gruppe. Er der stor niveauforskel i en gruppe er det selvsagt helt ok at springe en føring over.

 

Al kørsel i flok går ud på at udnytte det at ligge på hjul. Det sparer op til 40% af din energi – ligesom det er lettere at fortsætte når trætheden melder sig. I triatlon er det sjældent tilladt at ligge på hjul, med mindre man deltager i elite-klassen. Vi kører alligevel i samlet felt når vi til træning kører ud til det område, hvor vi kører intervaller – intervallerne er typisk enkeltstart. Ved at køre i gruppe kommer vi hurtigst muligt ud til det område, hvor vi skal køre intervallerne. Endelig sparer vi på kræfterne til vi skal køre intervallerne og får mulighed for at føre det fjerde element (dvs. det sociale) ud i livet.

Hjælp os og dig selv ved at håndhæve disse punkter over for andre (særligt nye medlemmer).

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk